Poezijom prkosi bolesti: Dok čeka posao u struci, Ana dizajnira majice sa stihovima
Ana Ilić (25) iz Vladičinog Hana odlučila da pokrene modno-umetničku priču pod parolom „Obuci poeziju“. Boluje od Fridrajhove ataksije, a književni kritičari hvale njene stihove
– Poenta u celoj priči je širenje kulture, približavanje umetnosti. Smeštanje umetnosti u svakodnevicu, kao što su pokušavali avangardisti. Ne dopada mi se ta otuđenost književnosti, usamljenost poezije, autonomija umetnosti u odnosu na život. Za mene je sve isto i povezano, koristim tradicionalne umetnosti slikarstva i poezije, i kombinujem sa novom umetnošću – grafičkim dizajnom, i ljubav ka svemu tome je izražena na nov način, a to su majice sa štampom – kaže Ana za “Novosti”.
U ponudi su printovi sa, na primer, stihovima pesme “Santa Maria della Salute”, a na fotografiji Braseja “Četiri godišnja doba…” ili Šarla Bodlera “Himna lepoti” na slici Gustava Klimta “Dama sa šeširom i bom perom”. Ona naglašava da je zona komfora za poeziju uvek bila isključivo knjiga, zato ovo što radi nosi naziv “Poezija nije samo za knjige”.
– Mnoge knjige ostaju nepročitane i mnoge pesme nezapažene zbog toga. Prosečan čovek u životu “pročita” dosta više majica nego pesama. I zašto da to ne bude isto? Uverila sam se da nije tačno da ljudi ne vole poeziju, možda neće svako pročitati zbirku pesama, ali se svako može pronaći u bar jednoj pesmi, i poželeće da je nosi. Uz dobar dizajn, naravno – kaže Ana Ilić.
Iako su sada na majicama svetski poznata pesnička imena, kad je Ana pokrenula akciju u igri su bile njene pesme i ilustracije iz njenih knjiga koje je radio ilustator Kristijan Hranisavljević.
– S obzirom na to da sam završila IT Akademy iz oblasti grafičkog i video dizajna, u početku sam samo eksperimentisala s dizajnom, i vežbala. I onda mi je pala na pamet ideja, koju je prepoznao, podržao i mnogo unapredio Miloš Antić, vlasnik firme koja se bavi izradom majica sa printom, koji je i sam veoma inovativan, kreativan i preduzimljiv, pa je pozitivno uticao na mene. Sklopila sam dogovor s tom firmom, i oni su mi izašli u susret više nego što sam očekivala. Tako je počelo – priseća se Ana kako je sve krenulo.
Na majici Anina poezija
– Skoro sam izbacila set dizajna sa najlepšom ljubavnom poezijom i remek-delima slikarstva najboljih svetskih pesnika i slikara, povodom Dana zaljubljenih, a za proleće spremam još i drugačije setove, nove pesnike, slikare, drugačiji dizajn, nagradne igre… Uživam u svakom trenutku ovoga, jer istražujem divne stvari koje sam uvek volela, i kreiram svim srcem – završava Ana.
Cena svake bele majice je 1.300, a crne 1.600 dinara. Proizvodi se prodaju preko interneta, a najčešći kupci su mladi ljudi. Ana u njihov život unosi osmeh i uči ih da poruku o sebi šalju stihovima na kojima prednjače ljubavni. Mlada devojka koju je bolest vezala za invalidska kolica, pokušava da zaradi novac za život poput mnogobrojnih vršnjaka širom Srbije, a na taj način obezbeđuje novac za terapije koje joj olakšavaju teret bolesti o kojoj se malo zna i sa kojom se Ana bori svakodnevno.
ZBIRKA UZ NARUČENU MAJICU
Otkako je počela sa dizajniranjem majica Ana kaže da je poklonila više zbirki “Utrnule reči” uz naručenu majicu nego što ih je prodala otkako je zbirka izašla. Kaže da se ne stidi zbog toga, jer je “kritički dobro prošla”, samo ljudi nisu kupovali knjige. Dodaje da zna da ne želi svako da pročita celu zbirku, ali to ne znači da ljudi ne vole poeziju ili ono što ona može da pruži bar kroz jednu pesmu ili stih, ili misao vođenu poezijom. Ana smatra da je samo bilo potrebno poeziju plasirati na malo prijemčiviji način da bi se izvukla iz mnogobrojnih neotvorenih knjiga.
3. februar 2020.
Jelena Stojković
Večernje novosti
Pezija na srcu i na telu
5. februar 2020.
Magazin Sana